InicioCulturaEduardo de Martís: "unha das miñas ilusións era introducir dentro do concepto...

Eduardo de Martís: “unha das miñas ilusións era introducir dentro do concepto cultura diferentes agrupacións sociais”

Eduardo de Martís (Arteixo) é un fotógrafo e autor do libro 'Galicia Latente', un percorrido polas diferentes realidades, contextos e persoas do país. Presentou o libro na aldea de Vilar, en Folgoso do Courel, un lugar moi afectado polos lumes. Isto fíxoo como unha maneira de achegar esas realidades 'latentes' que afectan á contorna e á xente que vive nela.

Publicada o

- Advertisement -

-Estás presentando o libro ‘Galicia Latente’, un libro de fotografías para o que percorriches máis de cen concellos.

Efectivamente e en total foron 142 concellos. A idea detrás deste traballo era transmitir unha imaxe global da Galicia do presente, toda a dimensión social, económica e cultural do país, resumíndoa neste libro.

-A elección deses concellos foi aleatoria ou tiñas claro que necesitabas ir a eses lugares en concreto?

As imaxes son referentes previamente seleccionados. Esta selección segue unha estrutura en base ao asesoramento antropolóxico de Rafael Quintía, quen tamén fai o prólogo no libro, así, en base a esas ideas, a esa identificación de elementos representativos da cultura galega, o que fixen foi ubicalos e definilos.

-Cales serían aqueles elementos máis relevantes en ‘Galicia Latente’?

Un deles pode ser a morte, mais a morte como preparación, como camiño. Por exemplo, as imaxes dos cadaleitos en Santa Marta de Ribarteme, no Concello das Neves, tamén hai outra que me emociona moito e ademais é moi representativa da nosa cultura, mesmo no presente, e son unhas esquelas en folios grampados nun poste de madeira dos que levan o subministro de luz. Esa fotografía transmite esa idea da necesidade dalgúns de ser lembrados pola veciñanza, nas conciencias da comunidade. Un tema importante é a arqueoloxía coa imaxe do dolmen de Combarro como unha primeira mostra de identidade cultural. Logo hai dous temas moi notables, un é a sustentabilidade, a natureza, o clima como creador de riqueza e diversidade e de diferentes agrupacións sociais. Logo está o papel da muller, coa aparición de moitas iniciativas de vangarda da man de mulleres.

-Como por exemplo?

Helena Ferro, tamén está a recitadora poética Nuria Vil, logo está un grande referente como é a cociñeira Lucía Freitas, quen tamén pertence á Asociación Amas da Terra, pois a través desta asociación fai un labor social importante, son as que fornecen con produto local o seu traballo e paralelamente isto serve para tecer unha rede de asociacionismo entre elas. Despois, na Mariña está en marcha o proxecto “Alimenta” que reúne concellos galegos e asturianos xunto coa USC e as escolas da Mariña. É un intento de economía circular e un proxecto social que será interesante ver como irá desenvolvéndose.

-Que textura lle engadiches ás fotos para transmitiren a mensaxe que buscabas?

Todas as imaxes son en cor porque a min me gusta reflectir todas esas identidades. Cando, por exemplo, retrato unha persoa tamén me interesa ver a súa cohesión co territorio, e tamén o clima dese lugar, a súa vexetación e por tanto é fundamental transmitir esas cuestións arredor dos elementos e das persoas a fotografar.

-Presentaches o teu traballo na aldea de Vilar, en Folgoso do Courel. Cal foi o motivo?

O libro está composto por 218 imaxes, a min gústame máis chamarlles realidades. A imaxe desta zona de Galicia que ardeu e o dramatismo de ver como arde unha aldea e como as persoas deben fuxir das súas casas hai ano e medio. Creo tamén, ao noso pesar, que é un latexo aí presente, unha realidade moi impactante e ademais, buscaba algo como que o libro trascendese os seus destinos naturais que son as librarías e outros espazos culturais. Por iso quería facer esa aproximación ao territorio e á súa importancia, e sobre todo, visibilizar esas realidades tan próximas a nós.

-Pensabas nalgún público en concreto ou querías chegar a todas as miradas cando recollías esas realidades para o teu libro?

Agora mesmo venme unha imaxe das redeiras de Cangas o día que fun facer as fotos. Explicándolles cal era o motivo do libro e das fotografías, unha delas púxose de pé, mirou para min e dixo: “nós tamén somos cultura”. Foi como reclamar o seu espazo, como se estivesen fartas de seren excluídas da cultura. Iso gustoume moito pois era unha das miñas ilusións: poder introducir dentro do concepto cultura as diferentes agrupacións sociais.

-Da pre-venda do libro, un 5% do recadado irá para a campaña “Ti podes paralos”. Por que esa porcentaxe para esa campaña e cal é a motivación para facelo?

Falamos dunha realidade moi presente na actualidade. Desde a visión antropolóxica un dos aspectos máis determinantes da cultura galega é o territorio, un dos elementos máis definidores e creadores de cultura. De feito o libro está estruturado por capítulos e o primeiro é o territorio. En relación con isto último, unha das cuestións sobre a mesa e que se está cuestionando moito son as actuacións sobre o territorio. Coa doazón búscase reflexionar sobre ditas actuacións como unha das grandes interrogantes.

-Cres que con este traballo xente tanto de dentro como de fóra de Galicia recoñecerá as distintas realidades que hai nela?

Si que recoñecerá e moitas delas vainas coñecer con asombro. Depois de tres anos recollendo as imaxes, máis dunha vez quedei sorprendido e dicir: “como é posible que non soubese destas iniciativas”. Por iso digo que nos recoñeceremos nas imaxes e por outra parte crearanos interrogantes sobre o nivel de coñecemento que temos do noso arredor.

-Ti es fotógrafo, percorriches Galicia coa túa cámara, mais hai moita xente que non percorreu nin a metade do país e outra que tampouco o fixo mais coñece lugares de fóra. Que pode impedirnos ou frearnos para querer coñecer o país?

Creo que a falta de oportunidades. Outro dos referentes deste libro é o sociólogo Richard Barret que estudou os valores humanos e os niveis de autonomía e independencia das persoas. Barret fala de dous grandes grupos: a vida da supervivencia (casa, familia e a autestima). Cando completamos eses tres puntos, podemos abrirnos ao mundo para darnos conta da complexidade que temos arredor. Entón, considero que un dos elementos que non permite o coñecemento máis amplo do país é o estado de supervivencia en que vive boa parte da poboación. Se tivesen tempo de analizar, entender e comprender a súa propia realidade, seguro que o farían. Non me parece unha cuestión de vontade senón que moitas veces a situación persoal non nos permite ir máis alá, estamos cubrindo as nosas necesidades máis básicas. A min custoume moito poder chegar ao momento en que podía profundizar nesta cuestión.

ÚLTIMAS

A caída dunha póla causa feridas a un operario no Valadouro na mañá deste mércores

Un operario resultou ferido na mañá deste mércores na localidade lucense do Valadouro tras...

Familiares de usuarios piden reunirse co alcalde de Foz para solucionar a situación da residencia

A Plataforma de afectados pola subida abusiva de tarifas da Residencia e Centro de...

O Concello de Viveiro reclama á Xunta unha reunión para desbloquear proxectos importantes na vila

O Concello de Viveiro reclama á Xunta de Galicia que atenda as súas peticións...

Barreiros e ANPAS presentan a oferta de actividades deportivas e extraescolares

O Concello de Barreiros e as ANPAS dos CEIP dos colexios de San Cosme...